Hva’ så boomer, har du hørt om TikTok og influencer marketing?
Det er næppe en nyhed, at generation Z er det primære segment, hvis du vil være med på beatet og tiltrække nye kunder. Men de kan dog være noget af en mundfuld, når det kommer til din markedsføring. Generation Z (født 1995-2010) er meget kritiske forbrugere, der er vant til hurtigt at researche nettet for anmeldelser – og ikke mindst den skarpeste pris. Heldigvis kan de påvirkes gennem meningsdannere. Det er derfor oplagt med en stærk social media-strategi og content creators, der kan supplere dit indhold med et andet fokus og niveau af autenticitet.
Der er dog endnu større forandringer lige om hjørnet: Generation Alpha.
Vi kalder generationen af mini-millennials for Alpha
Her er den første generation, hvor alle er født i det 21-århundrede. En full-blown digital generation med tablet og mobil til rådighed fra de første leveår. Når hele generationen er født i år 2025, så vil det være den største generation i verdenshistorien med hele 2 milliarder teenagere – og al den købekraft, der følger med. Men hvad skal vi så forvente?
Som børn af millennials, så er de vant til produkter købt med stor omtanke med respekt for sundhed, miljø, sikkerhed og kvalitet. Det er forventeligt, at generation Alpha følger i forældrenes fodspor på det punkt og kopierer både forbrugsmønster og produktvalg. Firmaers tilstedeværelse på platforme som TikTok, YouTube, Twitch m.m. er afgørende, da denne generation ikke distancerer mellem den online og fysiske verden. Faktisk forventes cirka halvdelen at vælge online interaktion med venner fremfor fysisk. De foretrækker medier, hvor de kan bidrage fremfor blot at forbruge og ser sig selv som en del løsningen i en global verden med globale problemstillinger som klimaforandringerne, hjemløshed og flygtninge. Anbefalingen er derfor, at du er autentisk og gennemsigtig i din markedsføring. Tag del i kampen mod social ulighed eller klimaforandringerne direkte eller gennem partnerskaber – og vær ikke bange for at involvere dine kunder og følgere.
Indholdet skaber vi i fællesskab
Du har at gøre med en generation, der tænker i muligheder for at bidrage og ser sig som små content creators. Den mulighed skal du give dem gennem kreative oplevelser og en interaktiv marketing strategi. Børnetøjsbutikken kunne udsmykke med børnekunst skabt gennem en online designportal, der efterfølgende sælges og doneres til et godt formål valgt af følgerne gennem afstemning. Det lokale museum kunne lave en særudstilling i Minecraft og etablere et link mellem fysisk besøgende med VR-briller og online besøgende. Det handler i stigende grad om awareness og autentiske fortællinger - ikke et direkte salg. Et godt sted at starte er TikTok. Her kan du med fordel prøve de aktuelle trends og tillade din følgere at lave duet og stitch, så de kan lave nye versioner af dit materiale.
Der er stadig meget lidt tilgængelig information om generation Alpha, men med ovenstående kan du nu lave de første forberedelser eller søge rådgivning, så du får lavet en holdbar strategi og en stærk plan for dit indhold på dine platforme.